ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ

POSTED BY statera | Νοέ, 05, 2017 |

Το τελευταίο διάστημα, όλο και περισσότερα περιστατικά παιδικής κακοποίησης  και bulling προβάλλονται από τα ΜΜΕ και από τα διαδικτυακά μέσα. Φυσικά, τέτοια περιστατικά μας σοκάρουν και πιθανό να μας προκαλούν  θυμό προς τους ανθρώπους που τα πράττουν.

Τα είδη παιδικής κακοποίησης είναι πολλά. Σωματική κακοποίηση, ψυχολογική  κακοποίηση, παραμέληση, σεξουαλική κακοποίηση.  Ας μου επιτραπεί  εδώ,  να προσθέσω άλλο ένα είδος « κακοποίησης», τη διατροφική. Όλους μας,  φαντάζομαι, θα μας σοκάριζε η εικόνα ενός γονέα που δίνει στο παιδί του να δοκιμάσει αλκοόλ ή τσιγάρο. Γιατί όμως μένουμε ατάραχοι στην εικόνα ενός γονέα ή άλλου ατόμου υπεύθυνο για το παιδί, που το «μπουχτίζει» με σοκολάτες, γαριδάκια, πίτσες και junk food; Γιατί πρέπει να το θεωρούμε φυσιολογικό και πολλές φορές και αναγκαίο (« μα παιδί είναι, μπορώ να μην του δώσω, να του το στερήσω»; ). Εδώ φυσικά, παίζει πολύ σπουδαίο ρόλο η ενημέρωση και η σωστή γνώση γύρω από το θέμα της διατροφής.

Αρχικά θα πρέπει να γνωρίζουμε, πως ένα παιδί δε γεννιέται ξέροντας τι είναι  το γλυκό, η  σοκολάτα, η ζάχαρη,  το σουβλάκι κ.α. Οι γευστικοί του κάλυκες είναι παρθένοι κι έτσι σε όποιες γεύσεις μάθει εξ’αρχής, αυτές πιθανόν θα θέλει και αργότερα. Έτσι λοιπόν, όταν στη διατροφή ενός παιδιού εμπεριέχονται από την αρχή προϊόντα ολικής, χωρίς ζάχαρη, χωρίς αλάτι, φρούτα, λαχανικά, όσπρια,  αυτά είναι το πιθανότερο  να τρώει και στο μέλλον. Και φυσικά, δεν ισχύει αυτό που υποστηρίζουν κάποιοι: «μα τα ολικής είναι για δίαιτα, δεν μπορεί να τα τρώει το παιδί. Πως θα μεγαλώσει;…». Το αντίθετο μάλιστα. Τα προϊόντα ολικής είναι πλουσιότερα σε βιταμίνες  συμπλέγματος Β, σε φυτικές ίνες και ιχνοστοιχεία, τα οποία είναι απαραίτητα  για την ανάπτυξη και καλή λειτουργία του οργανισμού του. Επίσης, ένα παιδί για να αναπτυχθεί σωστά και να είναι υγιές,  χρειάζεται  πληθώρα θρεπτικών συστατικών τα οποία θα πρέπει να τα λαμβάνει καθημερινά από τις τροφές. Μερικά από αυτά είναι το ασβέστιο, το σίδηρο, το μαγνήσιο, οι βιταμίνες συμπλέγματος Β, η C, η  A, η D, η E,η K, οι πρωτεΐνες, οι υδατάνθρακες, το λίπος κ.α. Αυτά τα συστατικά,  θα του δοθούν από μια διατροφή η οποία θα έχει ποικιλία και θα περιέχει γαλακτοκομικά, φρούτα, λαχανικά, όσπρια, δημητριακά ολικής, ψάρι, κρέας κ.α. Τα γαριδάκια, οι σοκολάτες, τα γλυκά και το Junk food, το μόνο που έχουν να του προσφέρουν είναι πολλές θερμίδες και μεγάλη ποσότητα- κακής ποιότητας- λίπους.

Οι συνέπειες του να μεγαλώσει ένα παιδί τρώγοντας μεγάλες ποσότητες και συχνά, γαριδάκια, σοκολάτες, πίτσες, σουβλάκια και παραλείποντας από τη διατροφή του τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια, τα γαλακτοκομικά, το ψάρι είναι πολλές και κακές για την μετέπειτα υγεία του. Καταρχάς, το παιδί αυτό έχει αυξημένες πιθανότητες να γίνει παχύσαρκό και μετέπειτα ένας παχύσαρκος ενήλικας. Έχει πολύ αυξημένες πιθανότητες να εμφανίσει σακχαρώδη διαβήτη, να έχει οδοντικά προβλήματα, αυξημένη αρτηριακή πίεση, μεταβολικό σύνδρομο και  καρδιακά προβλήματα (π.χ. αθηροσκλήρωση). Ακόμη, η αυξημένη κατανάλωση αλατιού έχει συσχετιστεί και με κάποιες μορφές καρκίνου, όπως τον καρκίνο του παχέος εντέρου.

Επιπροσθέτως, παραλείποντας βασικά τρόφιμα (φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά, μοσχάρι, όσπρια, ψάρι κ.α), ο οργανισμός δεν τροφοδοτείται με τα αναγκαία συστατικά και αυτό μπορεί να έχει ως συνέπεια την εμφάνιση αναιμίας, οστεοπόρωσης στο μέλλον ή ανεπαρκούς ανάπτυξης.  Επίσης, όλα αυτά τα βιομηχανοποιημένα προϊόντα εκτός το ότι περιέχουν πολύ υψηλά ποσοστά νατρίου (που συμβάλλουν στην αποβολή ασβεστίου και στην εμφάνιση υπέρτασης) και κακής ποιότητας λιπαρών (τρανς λιπαρά και κορεσμένα λιπαρά,  υπεύθυνα για καρδιαγγειακές ασθένειες, καρκίνο, ηπατική βλάβη), περιέχουν ουσίες όπως διογκωτικά, χρωστικές, ενισχυτές γεύσεις, τα οποία είναι επιβλαβή για τον οργανισμό και κάποια από αυτά καρκινογόνα  και τα οποία μπορεί να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα στο νευρικό σύστημα.

Πρέπει λοιπόν,  να σκεφτόμαστε λίγο περισσότερο πριν δώσουμε οποιαδήποτε τροφή στο παιδί μας και να μην επαναλαμβάνουμε ή να διαιωνίζουμε λάθη που πιθανόν να έκαναν σε εμάς οι γονείς μας ή να κάνουν οι άλλοι τριγύρω μας. Είμαστε οι κύριοι υπεύθυνοι της υγείας και της ομαλής ανάπτυξης των παιδιών μας και θα πρέπει να πράττουμε το καλύτερο.  Φυσικά,  ξεκινώντας πρώτα από τον εαυτό μας. Μην ξεχνάμε ότι είμαστε πρότυπα για τα παιδιά μας και θα πρέπει πρώτοι εμείς να δίνουμε το παράδειγμα  της σωστής διατροφής αλλά και της άσκησης..

Ας μην «κακοποιούμε» λοιπόν διατροφικά τα παιδιά και τον εαυτό μας. Να κάνουμε μια υγιεινή διατροφή και να αθλούμαστε για να είμαστε υγιείς εμείς και τα παιδιά μας και να έχουμε μια καλή ποιότητα ζωής.

Αντωνακάκη Ελένη

Διατροφολόγος-Διαιτολόγος

TAGS :